Vragen of interesse? Neem contact op!
marijke@howtoflourish.nl

Geplaatst: 8 april 2017

5 tips hoe je als ondernemende vrouw meer balans krijgt in je leven – II

Flow

De Amerikaanse psycholoog en professor Mihaly Csikszentmihalyi (spreek uit: tsjik-tsjent-mighailie) ontdekte een mentale staat van zijn die hij flow noemt. Martin Seligman en Mihaly Csikszentmihalyi worden overigens gezien als de grondleggers van de positieve psychologie sinds zij samen in 2000 hierover publiceerden in het tijdschrift American Psychologist. Sindsdien is er veel onderzoek gedaan naar flow waarin bewijs is gevonden voor de positieve relatie met onder andere geluk, veerkracht en productiviteit. Om meer in balans te komen lijkt het dus zinvol om naast ontspannende activiteiten ook op zoek te gaan naar meer flow-ervaringen in je dagelijkse leven. Dat kan zowel in privé als in werksituaties. Van beide geef ik onderaan dit bericht een voorbeeld. Maar eerst laat ik je zien wat er voor nodig is om flow te kunnen ervaren. Vaak merk je namelijk pas achteraf dat je in een flow zat. Je hebt dan al snel het gevoel dat het je overkomt. Toch zijn er verschillende vaardigheden en voorwaarden die je kunnen helpen om in een flow te komen:

Je moet intrinsiek gemotiveerd zijn voor de activiteit. Je wilt het graag puur vanuit jezélf: de activiteit is jou niet opgelegd door iemand anders en je doet de activiteit niet om waardering of erkenning te krijgen van anderen.

Je hebt er vertrouwen in dat je de activiteit tot een goed resultaat kan brengen, maar dat zal je wel de nodige inspanning kosten. Het is dus een activiteit die niet te makkelijk voor je is, maar ook niet té moeilijk.

Je hebt een duidelijk en concreet doel voor ogen waarvoor we opperste concentratie nodig hebben. Het tegenstrijdige is dat het dan weer niet de bedoeling is dat je alleen maar op het resultaat gefixeerd bent, maar juist op het proces. Dus het doen van de activiteit zelf.

 

De 5 tips: Wat kun jij doen om meer balans te ervaren in je leven?

 

  1. Omarm het jongleren en de golfbeweging tussen alle ballen in de lucht houden en alles uit je handen laten vallen.
  2. Maak ruimte voor jouw behoeften, al is het maar met mini-pauzes van 5 minuten. Kom even tot jezelf, doe waar je zin in hebt.
  3. Zoek uit wat jouw belangrijkste waarden zijn (download hier een aantal gratis oefeningen!).
  4. Ken je sterke kanten én bijbehorende valkuilen (en zet andere waarden en sterke kanten voorop wanneer je merkt dat je teveel uit balans raakt)
  5. Zoek uitdagende activiteiten die aansluiten bij jouw waarden (intrinsieke motivatie) en jouw sterke kanten. Dat kan zowel op het werk als thuis. Vertrouw op een goede afloop, heb een concreet doel voor ogen, en haal de voldoening uit het proces naar dit doel toe.

 

Persoonlijke flow-ervaringen

Voorbeeld privé:
Ik ben een hardloper. Ik heb enkele jaren fanatiek wedstrijden gelopen maar inmiddels ben ik vooral een recreatieve loper. Ik loop nu puur voor mijn ontspanning (en het krijgen van inspiratie en ideeën). Ik merkte laatst op dat ik al een lange tijd steeds weer hetzelfde rondje aan het lopen ben, uit gewoonte. Ik vroeg me af of het niet beter zou zijn weer eens ergens anders naar toe te lopen. Vorige week liep ik het rondje de andere kant op—we houden tenslotte ook van zekerheid. Na een driesprong liep er ineens iemand achter mij die ongeveer even snel leek te gaan. Hij of zij liep een paar meter achter mij en daardoor werd bij mij mijn wedstrijdmentaliteit geprikkeld. Ik begon steeds harder te lopen en vond een nieuwe cadans waarin ik mezelf uitdaagde en merkte dat ik de loper achter mij op een steeds grotere achterstand zette. Mijn hartslag was veel hoger, mijn ademhaling sneller en de tijd vloog voorbij. Eenmaal thuis had ik een heel voldaan gevoel: ik voelde me rijker dan voordat ik had hardgelopen en dat gevoel had ik al lang niet gehad na een rondje hardlopen. Hoe kwam dat? Hardlopen doe ik voor mezelf omdat ik er blij van word en het past bij mijn waarden. Ik ben er redelijk goed in en weet dus dat ik het kan. En de prikkel van de loper achter mij (en wellicht mijn keuze om eens de andere kant op te lopen) was precies uitdaging genoeg om geconcentreerd aan een concreet doel te werken (de andere hardloper voor blijven) waarbij ik de voldoening haalde uit het hardlopen zelf.

Voorbeeld werk:
In mijn werk als onderzoeker ben ik maar een klein deel van de tijd bezig met het analyseren van data. Toch vind ik dat één van de leukste dingen in mijn werk (intrinsieke motivatie). Zodra ik begin aan zo’n klus, is er in het begin vooral verwarring. Hoe zat het ook alweer met SPSS (software programma). Welke codeertaal gebruik ik ook nog maar voor die bepaalde analyses? Het is vaak een erg gedetailleerd uitzoekwerk. Wanneer ik wat verder ben in het analyseproces en weer wat vertrouwd ben geraakt met SPSS dan komen vaak de “foutmeldingen”. Een bepaalde code heb ik niet goed geschreven of op de een of andere manier worden de analyses niet gedraaid zoals het moet. Dat is vaak het moment dat ik in een flow kom: De tijd vliegt voorbij, ik heb geen honger of dorst, ik heb geen andere gedachten dan dat mijn gedachten alleen maar bezig zijn om “het probleem” te achterhalen. Na een tijdje allerlei zaken te hebben uitgezocht en uitgeprobeerd werkt de analyse naar behoren. En meestal besef ik dan pas dat ik in een enorme flow heb doorgewerkt. Wat mij op zo’n moment de meeste voldoening geeft is dat ik het probleem zelfstandig heb opgelost terwijl computers en ik meestal niet zo goed samen gaan…. Inmiddels weet ik aardig wat van SPSS, maar het is voor mij geen gesneden koek. Doordat ik na elk (deel)onderzoek weer een stapje verder ben gekomen in mijn analysevaardigheden, heb ik er ook echt vertrouwen in dat het wel weer gaat lukken. Mezelf blijven uitdagen en ontwikkelen geeft mij in deze situatie de meeste voldoening. En op het moment zelf ben ik natuurlijk blij en trots dat ik de analyses weer tot een goed einde heb gebracht. Gelukkig ervaar ik ook tijdens veel andere werkactiviteiten flow. De randvoorwaarden zijn er dan, soms kom ik in een flow en een andere keer niet. Richt je dus niet alleen op “ik wil nu flow gaan ervaren” want dan gaat het niet werken. Probeer zoveel mogelijk activiteiten te doen die jij de moeite waard vindt, waar je plezier aan beleeft en een uitdaging uit haalt.

 

 

Deel dit bericht op social media!




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *