Vragen of interesse? Neem contact op!
marijke@howtoflourish.nl

Geplaatst: 6 april 2017

5 tips hoe je als ondernemende vrouw meer balans krijgt in je leven – I

Waarden en behoeften

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, in balans zijn bestaat niet. Misschien droom je wel eens van de perfecte balans tussen werk en privé of de perfecte balans tussen lichaam en geest. Dat je geheel stressvrij door het leven gaat. Professor Christina van der Feltz-Cornelis zei het tijdens een lezing heel treffend: 'Wanneer je totaal geen stress ervaart, ben je dood'. Fysiologisch gezien dan hé. Gevoelsmatig ligt dat voor jou waarschijnlijk heel anders. Bij mij tenminste wel. Er zijn momenten op een dag waarin ik me in balans voel. Dan voel ik me gelukkig, ontspannen, kalm en ben ik me niet zo bewust van negatieve gedachten over mezelf. Kortom, ik zit dan lekker in mijn vel. Dit soort momenten doen zich voor wanneer ik niet zoveel aan het doen ben, bijvoorbeeld in de zon geniet van een kop thee, stoei met de kinderen of doelloos voor me uit zit te staren (overigens dé activiteit om nieuwe ideeën op te doen en productiever te zijn). Op andere momenten ben ik juist heel actief met iets bezig wat ik leuk en uitdagend vind en waar ik volledig in opga. Dat laatste wordt ook wel flow genoemd. Flow bespreek ik in het tweede deel van dit blog. Vergeet niet onderaan dit blog een aantal gratis oefeningen te downloaden!

1. Ook de beste jongleur heeft een pauze nodig

Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat ontspanning zoeken helpt bij vaker het gevoel te hebben in balans te zijn. Aan de andere kant is dat makkelijker gezegd dan gedaan wanneer je bijvoorbeeld een baan combineert met het opvoeden van (kleine) kinderen en je ook nog allerlei andere verplichtingen en verwachtingen (van jezelf en anderen) hebt. Je bent aan het jongleren. Ik weet niet hoe dat voor jou is, maar ik ben er niet zo goed in. De ballen vallen regelmatig op de grond en ik kan het ook niet altijd opbrengen om (met veel enthousiasme) de ballen weer op te rapen. Je kunt dus heel erg je best gaan doen om de ballen nooit te laten vallen, óf je kunt je eraan overgeven dat je periodes kent waarin het allemaal perfect lijkt te lopen (nou ja, bijna dan) en periodes waarin je het allemaal even niet meer weet. En dat kan per uur, dag, week en maand verschillen.

Ga mee met deze golfbeweging en probeer wat vaker aandacht te hebben voor jouw behoeften op dat moment. Al is het maar door kleine mini-pauzes van steeds 5 minuten! Haal drie keer diep adem, zucht eens lekker diep, rek je even uit, staar naar buiten, geef iemand een knuffel, ga op de grond liggen, doe je ogen even dicht…. wat dan ook. Door gedurende de dag een paar keer stil te staan bij hoe je je voelt en wat je behoeften zijn, lukt het ook beter om keuzes te maken over hoe jij je tijd in deelt. Je kunt dan bewust kiezen om 's avonds te werken, of juist zonder schuldgevoelens een avond tv te kijken, een boek te lezen, met een vriendin af te spreken, naar de sauna te gaan etc. We zijn een beetje verleerd hoe we van ons hoofd naar ons hart kunnen gaan, en om daar te komen hoef je echt niet perse mindfulness of meditatie te beoefenen. Door af en toe een mini-pauze in te lassen en te luisteren naar jouw behoeften kom je al een heel eind.

“Laat je leiden door je pieken én je dalen, blijf daar even hangen en ga niet op zoek naar de gulden middenweg.
De pieken en dalen brengen je veel meer!”

 

2. Verleg je grenzen maar blijf bij jouw waarden

Ik denk dat we allemaal onze grenzen min of meer kennen. Je weet het nog precies wanneer je er heel erg overheen ging (stress, burn-out) of er totaal niet in de buurt kwam (verveling, bore-out). Af en toe over je grenzen heen gaan is niet erg, het brengt je ook juist verder in het leven. Je blijft jezelf ontwikkelen. Probeer wel bewust te zijn in hoeverre je over je grenzen bent gegaan. Sta weer even stil en geef toe aan je behoeften op dat moment, zoals meer rust, ontspanning en plezier. Daarom is het zo belangrijk om je waarden, sterke kanten én valkuilen te (h)erkennen. Mijn belangrijkste waarden op dit moment zijn bijvoorbeeld vrijheid, gezin, liefde, ambitie, plezier en gezondheid. Voor mij betekent me in balans voelen dat mijn belangrijkste waarden in balans zijn. Mijn ambitie om mezelf te blijven ontwikkelen als mens, wetenschapper en coach (met als drijfveer andere mensen te helpen) staat nog wel eens loodrecht tegenover gezin en liefde. En gezondheid en plezier staan ook wel eens tegenover elkaar. Naar je waarden leven kan dus ook soms pijnlijk zijn. Elke keer maak je weer opnieuw de keuze. Wanneer je weet waarom je de keuze maakt (omdat je in deze situatie een bepaalde waarde belangrijker vindt) zal je de keuze ook makkelijker kunnen accepteren en daar uiteindelijk gelukkiger mee zijn.

3. Waardeer je sterke kanten én valkuilen

Net als met waarden is het ook belangrijk om je sterke kanten en valkuilen te (h)erkennen. Sterke kanten die ik inzet om mijn ambities waar te maken zijn bijvoorbeeld hard werken, goed kunnen plannen en organiseren, doorzetten en gedreven zijn. Wanneer ik activiteiten doe die passen bij mijn sterke kanten dan laad ik als het ware mijn eigen batterijen op, ik haal er voldoening uit. Maar wanneer de druk en stress toeneemt dan zitten in mijn sterke kanten ook meteen mijn valkuilen. Ik moet er dan voor waken dat ik overal ja tegen zeg, nieuwe dingen blijf ondernemen terwijl ik iets anders nog niet af heb en goed voor mezelf én anderen blijf zorgen. Ik kan mezelf dan voorbij lopen en ga bijvoorbeeld meer snoepen, minder bewegen, later naar bed en ik word sneller boos op de kinderen. Je valkuilen zijn dus ook je vriend, want zij wijzen jou op je balans. Ik probeer dan bijvoorbeeld andere sterke kanten in te zetten zoals creativiteit, nuchterheid en luisteren naar mijn gevoel. En ik zet weer wat vaker in op mijn andere waarden zoals samen met mijn gezin leuke uitstapjes maken en vaker sporten.

Gratis oefeningen om je waarden te ontdekken

Wil je als ondernemende vrouw meer balans in je leven, dan heb je dus zicht nodig op jouw waarden. En ook op jouw sterke kanten en wat de valkuilen van die sterke kanten kunnen zijn. In mijn workshops en coaching besteed ik daar dan ook als eerste aandacht aan. Wil je nu al praktisch aan de slag? Vul hieronder je naam en emailadres. Daarna verschijnt er een (roze) link op de pagina (“Ontdek je waarden”). Als je daarop klikt opent de gratis download van enkele oefeningen om jouw waarden te ontdekken in een nieuw venster. Vergeet niet deel 2 van dit blog te lezen voor de laatste belangrijke tip.

Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier de privacyverklaring.

Deel dit bericht op social media!




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *